Råd og tips
Er du helt fersk på stisykling? Her følger noen enkle tips og råd
Utstyr
Du trenger ikke den dyreste sykkelen med både dempere foran og bak for å komme i gang. Man kommer langt med en sykkel som har demping bare foran. Det som er verdt å merke seg er at nyere sykler som er mer beregnet for sti og terreng ofte har større hjul enn de eldre, og de har en slakere vinkel på styregaffelen, noe som vil være en stor fordel. Men likevel, det er mulig å ha det gøy på sti også med konfirmasjonssykkelen.
- Dekk: Om du skal gjøre sykkelen din klar for sti er dekk viktig. Litt grøvre dekk som har godt grep og gjerne litt volum slik at du kan kjøre med lavere dekktrykk vil hjelpe mye. Dette vil også dempe slag og humper en del.
- Bremser: Det er viktig at bremsene fungerer godt. Det vil fungere med bremseklosser, men så fort du begynner å få litt fart på stien er det en stor fordel med skivebremser
- Gir: Hvor mange gir du har er ikke veldig avgjørende, så lenge de fungerer. For på stien blir det mye giring. Nyere sykler beregnet for sti har gjerne bare et drev foran, og 11 eller 12 delt kassett bak, hvor det letteste giret er veldig lett og gir deg mer morro i motbakkene
- l for både grus og sti, se gjerne etter sykkel med 67 – 65 grader styrevinkel
- Dempere: Det finnes et hav av forskjellige dempere både foran og bak. Dempere får man som oftest i to typer, de med kun fjær, og de med luft. Rene fjærdempere er ofte billigere, men gir mindre justeringsmuligheter. Luftdempere har en litt høyere startpris, men kan til gjengjeld justeres etter vekten på syklisten og vil gi mye mer morro på sti. Dempere har også forskjellig vandring, det vil si hvor mye bevegelse det er i demperen. Her bør man se etter 120 – 160 mm vandring på gaffelen foran. Og om man skal ha en sykkel med demping både foran og bak, bør bakdempere ha mellom 100 – 150mm vandring. Man får også mer vandring enn hva som er nevnt her, men da blir syklene ofte mer rettet nedoverkjøring.
- Hjelm: Ja , hjelm er en selvfølge. Her kan du i prinsippet benytte hva som helst av sykkelhjelmer, men flere merker har terrengsykkelhjelmer som sitter litt dypere på hodet, og som har mer beskyttelse for bakhodet. Er du av typen som kommer til å dra på litt i nedoverbakkene er det smart å vurdere hjelm med hakebeskytter (helhjelm)
- Øvrig beskyttelse: For sykling på sti i moderat tempo og der det ikke er for teknisk er det ikke nødvendig med mer beskyttelse enn hjelm. Men spesielt dersom farta øker nedover så er det en fordel med kne og albuebeskyttere. Og skal du virkelig gønne på , vil også en ryggbeskytter være en god sikkerhet
- Briller: Selv om du ikke er den raskeste syklisten på sti så er det behagelig med briller. Her anbefales briller med litt lysere glass enn på vanlige solbriller, ettersom vanlige solbriller kan bli litt for mørke til å se alle detaljer på stien.
- Hansker: Husker du de vonde skrubbsårene inne i håndflaten fra alle sykkeluhell du hadde som liten? De unngår du dersom du bruker sykkelhansker. Sykkelhansker gir også mye bedre grep, og beskytter så klart mot vær og vind. Anbefales
Teknikk
Det som er morro med stisykling er at det krever litt mer av deg som syklist når det kommer til balanse og koordinasjon, men det er jo det som gjør det så gøy. Stiene vil variere i vansklighetsgrad, noen er så og si flate og rene barnålstier, mens andre kan være litt mer rufsete med steiner og røtter. Et tips er å søke på f.eks mtb trial technique på Youtube, der er det mange gode tips. Du kan også sende ei melding til Aktiv i Tylldalen på Instagram dersom du ønsker tips.
På flat sti
- Ha alltid pekefingeren liggende klar på bremsehendelen. Bremsene brukes mer enn man skulle tro og vil være til god hjelp også for å holde balansen
- Skal du kjøre over steiner og røtter så sørg for å ha litt fart, sykkelen ruller over mer enn man skulle tro
- Er stien humpete med steiner og røtter er det en fordel å stå og tråkke, gjerne på et litt tyngre gir (men ikke så tungt at du ikke klarer å holde farten oppe).
- La sykkelen få “leke seg” under deg når du står og tråkker.
- Hold kroppen ganske i senter over sykkelen slik at sykkelen kan absorbere humper og støt
Oppover
- Sitt langt frem på setet og legg litt vekt frem mot styret
- Blir bakken så bratt at du må stå og tråkket, flytt vekten fremover for å holde fronten på sykkelen ned mot bakken.
- Kommer det noen korte kneiker i stien som er veldig bratt, bestem deg på forhånd å ta i skikkelig. Du vil bli overrasket over hva som er mulig å sykle opp.
Nedover
- Flytt vekta bakover på sykkelen.
- Skal du kjøre veldig bratt sti nedover er det en fordel om du kan slippe setet helt ned. Da er det lettere å få vekta bakover og du vil føre deg tryggere
- Prøve å ha litt vinkel i albuene, da har du bedre kontroll og sykkelen får mere bevegelse under deg
- Ikke len deg frem over styre