Skolens visjon
Skolens visjon er at vi skal være en inkluderende skole for elever, ansatte og foreldre. Elevene skal få oppleve mestring og utfordringer slik at de blir styrket til å møte dagens samfunn. Vil du vite mer så se skolens fulle versjon her
Profesjonell integritet
- Gode pedagogiske valg
- Dyktige og gjennomtenkte opplegg i klasse og felles arenaer
- Gode og varierte læringssituasjoner
- Godt psykososialt miljø
- Allsidighet og fleksibilitet skaper bredde i læring
Respekt og likeverd
- Alle skal behandles likt, uavhengig av kunnskap, bakgrunn og kjønn
- Lærerne er rollemodeller
- En skole for alle Romslighet, mot og humør skal prege hverdagen
- Elevene skal få medvirke i egen skolehverdag
Personvern
- Gode rutiner på å verne den enkelte og ivareta den enkelte (meldeplikt)
- Taushetsplikt
- God nettvetts-etikk
Menneskeverd og menneskerettigheter
- Trygg skolehverdag
- Samhold og toleranse
- Likeverd/likestilling
- Omsorg i lek og læring
- Hver enkelt elev skal bli sett og hørt ut ifra sine evner og behov
PEDAGOGISK PLATTFORM Eleven skal få oppleve
- Å bli sett av voksne
- Å bli behandlet med rettferdighet, omsorg og møte lærere som er lyttende
- At de voksne på skolen er tydelige, og kan komme med realistiske krav og forventinger
Eleven på skolen skal få lære ved
- Læringsarena er hjem og skole
- Ved å oppleve trygghet og rom for feiling
- Ved å være inkludert i klasse- og skolemiljø
- Gjennom respekt, egne ferdigheter og mestringsopplevelser
- Nysgjerrighet og erfaring hos eleven bidrar til læring
- Alle skal få føle seg verdsatt utfra den de er
- Vise at vi forventer egen innsats hos eleven på alle læringsarenaene
- Ved å være i aldersblandede grupper. Lære å gi og ta i mot
- Ved å godta at vi er forskjellige
- Ved å bygge på erfaringer eleven har
- Ved å få utfordringer som gir mestringsfølelse
De ansatte forholder seg til skolens policy
- Er fleksibel
- Tar ansvar for alle elevene på skolen
- Er rollebevisst (rektor, lærer, assistent)
- Spiller på lag med alle. «Sammen er vi sterke!»
- Fremstår som støttende til kolleger Er godt forberedt til undervisning, er faglig oppdatert, positiv og samarbeidende
- Bidrar til at Tylldalen skole blir en «vi skole»
- Er lojal overfor avgjørelser
- Dele av egen erfaring og kompetanse
- Være med å støtte opp om åpenhet blant personalet
- Være samarbeidende og løsningsorientert
- Være ydmyk for andres meninger
- Være lyttende
- Være tilgjengelig
- Støtte hverandre når vi møter utfordringer
Foresatte skal få møte ansatte som
- Møter kritikk med åpenhet og faglig argumentasjon
- Viser respekt og gode samarbeidsevner
- Viser faglighet og profesjonalitet
- Verdsetter foresatte. De er barnas viktigste ressurs
- Er en støttende part
- Er lyttende. Foresatte kjenner barnet best Tar dem på alvor
- Er ydmyk
- Begrunner valg vi gjør for eleven
Foresatte skal få oppleve at deres barn opplever
- Ofte underveisvurdering
- Mestringsfølelse
- Variasjon i opplæringen
- God oppfølging i hjem-skole samarbeidet
- Muligheten til å dele egne erfaringer med andre
- Å gi og få respons fra lærere og andre elever
- Å få presentere arbeidsoppgaver som de mestrer
- Å få utfordring på sitt nivå
- Å bli sett hver eneste dag
- At lærerne er godt forberedt
- At lærene kommer tidsnok til undervisning
- Eleven får utfordring på sitt nivå (tilpasset opplæring)
De ansatte skal utvikle samfunnsnyttige elever ved å
- Ha fokus på det sosiale og fellesskapet
- Å bruke aldersblanding for å utvikle læring og sosial kompetanse
- Å bygge selvbilde til den enkelte
- Å utvikle pliktoppfyllende elever ved å følge de faglig og sosialt opp
- Vektlegge samarbeid med hjem og lokalmiljø
- Motivere for god arbeidsinnsats og lyst til å lære
- Fokusere på god folkeskikk
- Legge til rette for at elevene møtes på ulike arenaer
- «Det er i motbakker det går oppover»
- Fokusere på innsats og arbeid istedenfor mål. Det motiverer og styrker selvbildet
- Bevisstgjøre at hver enkelt elev er ansvarlig for fellesskapet
- Gi elevene ansvar utfra evner